Biorąc pod uwagę fakt, że phishing to wciąż zdecydowanie najczęściej stosowane narzędzie do przeprowadzania cyberataków oraz fakt, że mimo istniejących „tysięcy” metod, które mają na celu przed nim zabezpieczać, wciąż istnieją sposoby na przechytrzenie nawet doświadczonych adminów, chcemy pokazać na podstawie praktycznych przykładów, jak specjaliści z działu SOC radzą sobie z zagrożeniami phishingowymi.
SOC nie zajmuję się tylko reakcją na incydenty phishingowe oraz zapobieganiem ich dalszej eskalacji, ale przede wszystkim zajmuje się zapobieganiem ich skutkom, wykorzystując do tego narzędzia analityczno-detekcyjne.
Przyjrzyjmy się bliżej kilku przykładom, jak dokładnie to wygląda.
Monitorowanie i analiza zagrożeń phishingowych
Zespoły SOC korzystają z narzędzi stosujących tzw. threat intelligence (np. nowoczesne systemy SIEM i XDR), dzięki czemu może regularnie analizować aktualne kampanie phishingowe. Dzięki temu możliwe są działania:
Daje to możliwość proaktywnego blokowania zagrożeń.
Idąc dalej, integracja systemów SIEM (przypomnijmy – Security Information and Event Management) oraz XDR (przypomnijmy – Extended Detection and Response) z bazami Threat Intelligence, a także często z systemami antyspamowymi umożliwia zespołom SOC:
Dzięki automatycznym regułom wstępna analiz zagrożenia może być przeprowadzona bez konieczności ręcznej interwencji zespołu SOC, po prostu, jeśli system wykryje phishing, to e-mail zostaje natychmiast zablokowany lub oznaczony jako zagrożenie.
Reakcja na incydenty phishingowe
Przy pisaniu tego typu artykułu, należy też opowiedzieć nt. procesu samej reakcji na incydenty. Oczywiście nawet przy najlepszych zabezpieczeniach phishing może przedostać się do skrzynek użytkowników.
W takich przypadkach SOC odpowiada za:
Jeśli te warunki są spełnione, to zespołowi SOC udaje się zminimalizować skutki wykrytych ataków.
Edukacja i symulacje phishingowe
Należy na koniec wspomnieć o jednej bardzo ważnej kwestii, bez której żadna infrastruktura nie będzie bezpieczna – nie da się ochronić organizacji przed phishingiem bez zbudowania świadomości pracowników nt. cyberbezpieczeństwa.
Właśnie dlatego zespół SOC prowadzi szkolenia dla personelu i przeprowadza symulacje phishingowe, których wyniki pomagają użytkownikom rozpoznawać zagrożenia.
Działania te obejmują:
Najlepszy system cyberbezpieczeństwa to własna głowa, dlatego dobrze przeszkolony pracownik to podstawa obrony przed phishingiem.
Dziękujemy, że dotarli Państwo do końca naszej lektury.
Polecamy usługi Grupy E, polegające na wdrażaniu systemów cyberbezpieczeństwa, a także zapraszamy do bezpłatnej konsultacji dot. poprawy poziomu cyberodporności i dostosowania usługi SOC do Państwa potrzeb.
Wróć