• Grupa E Facebook
  • Grupa E Linkedin

Disaster Recovery Center – wdrożenie od podstaw.

W kontekście wymagań dyrektywy NIS 2 i Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, zapewnienie ciągłości działania organizacji jest jednym z najważniejszych elementów zarządzania ryzykiem.

W obliczu licznych zagrożeń, takich jak awarie technologiczne, klęski żywiołowe, cyberataki czy błędy ludzkie, organizacje muszą być przygotowane na szybkie i skuteczne reagowanie na kryzysy. Jednym z najważniejszych narzędzi, które pozwalają osiągnąć ten cel, jest Disaster Recovery Center (DRC).

W niniejszym artykule omówię, czym jest DRC, jakie są jego najważniejsze elementy, rodzaje oraz najlepsze metody związane z jego wdrażaniem i utrzymaniem.

Czym jest Disaster Recovery Center?

Disaster Recovery Center (DRC) to specjalnie zaprojektowane środowisko odzyskiwania, które umożliwia organizacjom błyskawiczne odtworzenie ich infrastruktury IT i wznowienie kluczowych procesów oraz systemów w przypadku poważnej awarii lub katastrofy. DRC jest zapasowym środowiskiem, które może przejąć rolę głównej infrastruktury IT w momencie jej całkowitej niedostępności. Dana organizacja może dzięki temu minimalizować przestoje i zapewniać ciągłość działania i dzięki temu zabezpieczyć swój interes oraz zapewnić zgodność z regulacjami rządowymi.

Najważniejsze elementy przy wdrożeniu Disaster Recovery Center:

  • Lokalizacja – musimy wybrać odpowiednie miejsce, powinno być ono geograficznie oddalone od głównej siedziby, aby minimalizować ryzyko jednoczesnego narażenia na te same zagrożenia i awarie. Lokalizacja musi być także łatwo dostępna i zapewniać odpowiednie warunki do działania.
  • Infrastruktura – DRC powinno być wyposażone w nowoczesną infrastrukturę IT, obejmującą serwery, systemy pamięci masowej, zasilanie awaryjne, systemy chłodzenia oraz zabezpieczenia fizyczne. Ważne jest, aby infrastruktura była redundantna, co oznacza, że wszystkie krytyczne elementy muszą mieć swoje zapasowe kopie.
  • Replikacja danych – kluczowym aspektem DRC jest ciągła replikacja danych z głównej siedziby do centrum zapasowego. Nowoczesna technologia umożliwia automatyczną i natychmiastową synchronizację danych, dzięki czemu zapewnimy aktualność kopii zapasowych i zminimalizujemy ryzyko utraty danych.
  • Wirtualizacja – umożliwia ona odtworzenie środowiska IT w DRC, dzięki czemu proces przywracania może być błyskawiczny oraz efektywny. Wirtualne maszyny mogą być łatwo przenoszone i uruchamiane w centrum zapasowym, co skraca czas przestoju. To jaki wirtualizator wybierzemy, jest zależne od konkretnego producenta DRC.
  • Szkolenia i kompetencje – Personel odpowiedzialny za zarządzanie DRC musi być odpowiednio przeszkolony i posiadać kompetencje w zakresie zarządzania kryzysowego oraz technologii IT. Należy pamiętać o tym, aby wykonywać regularne szkolenia i symulacje awaryjne i tym samym utrzymać wysoką gotowość operacyjną.

Rodzaje Disaster Recovery Center:

  • Cold Site to podstawowe zaplecze zapasowe, które nie posiada sprzętu IT. Jest to jedynie fizyczna przestrzeń, gotowa do wyposażenia w razie potrzeby. Wymaga więcej czasu na uruchomienie, ponieważ sprzęt i dane muszą być dostarczone i zainstalowane w momencie kryzysu.
  • Warm Site to częściowo wyposażone centrum zapasowe, które posiada niezbędne infrastruktury IT, ale bez pełnej replikacji danych na bieżąco. Uruchomienie takiego centrum wymaga mniej czasu niż Cold Site, ale nadal nie jest natychmiastowe.
  • Hot Site to w pełni wyposażone i gotowe do działania centrum zapasowe, które posiada pełną replikację danych i infrastruktury IT. Jest to najdroższa, ale jednocześnie najszybsza opcja, pozwalająca na natychmiastowe przejęcie funkcji głównej infrastruktury IT.

Proces tworzenia i utrzymania DRC:

  • Analiza potrzeb i ryzyka – pierwszym krokiem w tworzeniu DRC jest dokładna analiza potrzeb organizacji oraz ocena ryzyka. Należy zidentyfikować kluczowe systemy i dane, które muszą być chronione, oraz określić potencjalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na ich dostępność.:
  • Planowanie i projektowanie – na podstawie analizy potrzeb należy zaprojektować DRC, uwzględniając wybór lokalizacji, niezbędną infrastrukturę, technologie replikacji i wirtualizacji oraz procedury operacyjne. Ważne jest, aby planowanie było szczegółowe i obejmowało wszystkie aspekty odtwarzania po awarii.
  • Koszty i inwestycje – tworzenie i utrzymanie DRC wiąże się z kosztami, które obejmują zakup i instalację infrastruktury IT, replikację danych, szkolenia personelu oraz utrzymanie centrum zapasowego. Koszty te muszą być uwzględnione w budżecie organizacji i planowane z długoterminową perspektywą.
  • Regularne testowanie i aktualizacja procedur – po zakończeniu procesu wdrożenia DRC, konieczne jest regularne testowanie procedur odtwarzania po awarii. Symulacje kryzysowe pozwalają na identyfikację ewentualnych problemów i ich korektę. Procedury muszą być także regularnie aktualizowane w odpowiedzi na zmieniające się zagrożenia i technologie.

Dodatkowy aspekt, który warto wziąć pod uwagę:

  • Standardy i regulacje – wdrażanie DRC powinno być zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 22301 (zarządzanie ciągłością działania) oraz ISO 27001 (zarządzanie bezpieczeństwem informacji). Przestrzeganie tych standardów zapewnia, że procedury i technologie są na najwyższym poziomie. Co za tym idzie – firma która przeprowadza proces wdrożenia DRC, powinna posiadać takie certyfikaty.

Case study:

Firma Grupa E posiada własny produkt będący kompleksowym środowiskiem odtworzeniowym, więcej na jego temat można przeczytać pod poniższym linkiem:

Grupa E-Disaster Recovery Center – Grupa E

A także, potwierdzone referencjami doświadczenie we wdrażaniu tego produktu (referencje udostępnimy na życzenie klienta) w sektorze ochrony zdrowia.

Analiza naszych wdrożeń i potrzeb klientów przy wdrożeniu DRC, pomogła nam dostarczyć cennych informacji i inspiracji. Przykłady z różnych jednostek pokazują nam, jak DRC pomogło w minimalizacji przestojów i zabezpieczeniu danych w sytuacjach kryzysowych.

Dzięki temu wiemy, że dobrze zaplanowane i zarządzane DRC może znacząco przyczynić się do ochrony reputacji przedsiębiorstwa, zwiększenia zaufania klientów oraz spełnienia wymogów branżowych.

Wnioski końcowe:

Utrzymanie DRC wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak np. koszty, szybkie tempo zmian technologicznych czy konieczność ciągłego szkolenia personelu – my już to wiemy, dlatego warto zaufać naszemu doświadczeniu w dostarczaniu tego typu rozwiązań.

Przy okazji korzystania z dotacji na poprawę cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym, mamy okazję wdrożyć produkt tej klasy w swojej jednostce.

Umów się z nami na bezpłatną konsultację!

Kontakt:

Kamil Brandys – Opiekun Klienta Kluczowego

tel.: 887 104 700

e-mail: 

Wróć